Uncategorized / Resten

Hun lærte seg alfabetet som toåring – ble stemplet som problembarn

Oppland Arbeiderblad: Hun lærte seg alfabetet som toåring – ble stemplet som problembarn
Av: Trude Grevstad Dale

English: “She learned the alphabet at two – earned label as problem child”

“I årevis var de vitne til at den vitebegjærlige jenta deres ble misforstått og sendt på gangen eller til rektors kontor hver gang hun lagde støy og bråk. Foreldrene var offensive og foreslo mange tiltak, men de opplevde at skolen vendte det døve øret til. Sandra ble riktignok sendt på biblioteket for å lese for seg selv i perioder, men det var ikke utfordrende nok. Gradvis begynte hun å synes at skolen var hår i suppa! Mangel på stimuli og utfordringer utløste ikke bare kjedsomhet, men rett og slett en alvorlig depresjon.

– Vi visste knapt vår arme råd hva vi skulle gjøre, sier mor og slår oppgitt ut med armene.

– Skolen ga tydelig beskjed om at de ikke klarte å håndtere henne. Sandra ble derfor henvist til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (Bup), men de fant ingen diagnose. Likevel foreslo Bup at hun skulle begynne med ritalin, en ADHD-medisin som inneholder amfetamin. De var altså villige til å medisinere henne, for at hun skulle bli roligere i klasserommet! «Glem det», svarte vi og fikk heldigvis aksept for det.”

Les hele artikkelen her: Oppland Arbeiderblad: “Hun lærte seg alfabetet som toåring – ble stemplet som problembarn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s